onsdag 1. april 2009

Dårlig nyheter folkens

Det har seg sånn at når jeg bestilte turen til Cuab fikk vi med visum som de også skulle stemple i, altså ikke i passet. For et stempel i passet ville bli problemer i USA når jeg skal mellomlande der. På vei inn til Cuba stemplet de på den papirlappen og da jeg skulle ut sa jeg til dama som ordnet med visum at ho ikke måtte stemple i passet mitt. Men, det var ikke ho enig i. Ho måtte stemple i passet mitt. Jeg sa at det måtte hun ikke gjøre for da kommer jeg meg ikke hjem til Norge. Da ble hun rett og slett oppgitt over den masete norske jenta at ho la passet mitt på benken, tok godt med blekk på stemplet og slo et godt stempeltrykk så godt ho kunne i passet mitt. Jeg fikk helt sjokk og sa NEEEI!!

Jeg ble helt stum og gikk ut til Irene, " ho stempla i passet mitt". Først ble jeg bare helt paff, så ble jeg forferdelig sint! Hvem tror ho ho var! Jeg sa jo nei. Jeg gikk inn i en annen dames bås og sa med et fortvilet uttrykk " that lady stamped in my passport!" ho beklaget og sa at det ikke var noe å gjøre med det. Jeg kunne jo prøve å pusse det. EEEE, tror kanskje ikke det går ann å pusse ut et stempel i passet mitt.

Jeg ringte den norske ambasaden i Gua og fortalte hva som hadde skjedd. Ho sa at ho skulle ringe ambasaden på Cuba og spørre hva vi skulle gjøre. Noen timer senere ringe de meg opp igjen og begynte meg å beklage, noe som ikke kunne tyde på noe godt. Nye imigrasjonsregler sa at jeg måtte sende inn passet og få et nytt ett. Noe som ville ta ca 3-4 uker. Da sa jeg det at det går desverre ikke for jeg reiser hjem om ca 3 uker, det må finnes noe prioriteringspost de kan sende det med. Dette var tross alt ikke min feil. Dama i andre enden var desverre ikke ferdig med de dårlige nyhetene. Det har seg nemlig sånn at når man må få nytt pass pga man har cuba stempel, blir man registrert i et amerikans datasystem, og får en karantene på 45 dager før man kan forlate landet man er i. Der satt jeg og bare måpte. De beklaget så mye og sa at de betalte selvfølgelig alle utgifter det ville medføre.

Så jeg blir sittene fast i Gua fram til 15.mai. Hurra!


6 kommentarer:

Ghost of Goldwater sa...

Har du noen som helst informasjon som bekrefter at det er noe problem at du, som norsk statsborger, har et cubansk stempel ved transit gjennom en amerikansk flyplass? Jeg kjenner flere som har vært på Cuba og deretter i USA (har en venninne i Washington akkurat nå) og dette har aldri vært noe problem. Før du går i panikkmodus og kaster passet bør du høre nøye med den amerikanske ambassaden i Guatemala.

Ghost of Goldwater sa...

Jeg har undersøkt nærmere på en del reisesteder, bl.a. Lonely Planet, samt det amerikanske utenriksdepartementets sider. Jeg ser ingen grunn til at et cubansk stempel skal ha noen som helst betydning så lenge du ikke er amerikansk statsborger eller er bosatt der.

Det eneste du må være klar over er at du kan IKKE ta med noe du har kjøpt på Cuba, det er forbudt etter amerikansk lov, selv om du bare skal skifte fly. "Transit" i USA innebærer å fortolle baggasje i USA før du sjekker inn på fly videre, og dersom du skulle være så uheldig å få baggasjen kontrollert vil de beslaglegge alt cubansk.

A-H sa...

Hehehe! Er det den morsomme Victoria som er på lur nå eller.....????

Ghost of Goldwater sa...

Det ER første april, ja... det forklarer jo det meste. Vel er norsk utenrikstjeneste udugelige, men SÅ kunnskapsløse er de vel ikke.

I've been punked.

Victoria sa...

Oj, fikk en smule dårlig samvittighet der ja. Var en april snar ja, med et snev av sannhet. Dama jeg snakket med fikk klar beskjed at ho ikke skulle stemple i passet mitt og det virket som ho stemplet bare på trass.

Fikk beskjed at som nordmann var ikke det noe problem med stempelet i passet, men jeg klarte ikke å unngå å lage en liten aprilspøk ut av det.

Imponert over alt du klarte å finne ut om det da:) Veldig imponerende!

Anna Kathrine sa...

Du er tett ass! Satt med hjerte i halsen jeg nå, helt til jeg kom på at det var 1. april igår!

En reise på tusen mil begynner med ett skritt